woensdag 9 mei 2012

Mijn reis begin ik in Afrika. Naast mij ligt de atlas en achter mij maken de kippen veel herrie. Twee hollandse blauwe, dus geen twijfel over mogelijk. Ik zit dus gewoon thuis in Hollande. Kinderen liggen op bed en ik ga lekker neuzen in de atlas en op het world wide web. Het liefst zou ik echt reizen. Over een paas maanden de koffers pakken en ergens naar toegaan. Cindy opzoeken in Nieuw Zeeland bijvoorbeeld. Maar een echte reis, dat zit er voorlopig niet in. En daarom start ik deze reis. Mijn plan is in de komende tijd alle landen van de wereld te bestuderen. Eerst dacht ik aan een 365 dagen project. Er zijn echter maar 194 landen ongeveer en bovendien vind ik elke dag bloggen ook best een opgave.

Maar eerst dus naar Afrika. Een aantal weken geleden ben ik begonnen met de eerste landen bestuderen. Ik had eerst het idee van een soort fantasiereis te maken, een verhaal. Nu zie ik het wel.

Wat mij opvalt als ik naar Afrika kijk zijn de rechte duidelijk getekende grenzen. Daarnaast vallen de rode cijfers in veel landen op. Dat blijken de jaartallen van onafhankelijkheid te zijn. Egypte, Liberia, Etopie zijn al veel langer onafhankelijk dan de andere landen (meeste rond 1960). Zuid Afrika heeft geen rood cijfer. Zou dat land altijd onafhankelijk zijn geweest. Dat klinkt mij toch raar in de oren met het Afrikaans en Engels als veel gesproken talen.
Ik zou ook landen waar ik nog nooit van gehoord heb of helemaal geen beeld bij heb zoals Centrafrika, Equat Guinnee, Gabon en Bovenvolta. Nog nooit iemand gesproken die daar heen ging. Hier een kaart van Afrika.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten