vrijdag 11 mei 2012

Mali


Als ik Mali google en stof kom ik al snel op de bogolan. Een hele speciale techniek om stoffen te verven. Nu dacht ik misschien kan ik het zelf wel proberen, maar als ik zo lees hoe ze de stof maken mis ik denk ik wel wat ingredienten. Zoals de bladeren van de kalaboom. (hmm hoe zou die boom eruit zien) En modder uit een rivier zoals daar lijkt me ook lastig. Hieronder hebben ik een informatie over de techniek en een fimpje.
Nu vraag ik me af, kan ik op een andere manier stof geel kleuren. En zou klei (van die bruine) ook effect hebben? Na even zoeken ontdek ik dat er vele manieren zijn om stof geel te kleuren zoals verfbrem en kurkuma. Nu heb ik wel kurkumapoeder in de kast maar ik gok dat je de geelwortel zelf nodig heb. Maar eens even kijken.

IJzerhoudende modder uit de rivier wordt lange tijd bewaard in een pot, zodat alle organische stoffen kunnen afbreken. Tijdens dit proces komen ijzerzouten vrij die bij het verven voor de donkere kleur zorgen.
Lappen katoen worden eerst gewassen en daarna gedompeld in een bad met een aftrekstel van fijngemalen (medicinale) bladeren, boomschors of takjes. De bladeren van de kalaboom (die ook goed zijn tegen malaria) leveren gele kleurstof, de schors van de wilde krent levert roodbruine kleurstof en de indigostruik levert blauwe kleurstof. Daarmee kunnen door mengen en meerdere keren dompelen in baden veel verschillende achtergrondkleuren worden verkregen. Deze kleurtechniek heet basilan.

Na het verven van de lappen worden daarop de motieven aangebracht met behulp van de ijzerhoudende klei uit de rivier. Meestal wordt het modderpapje direct vanuit de vrije hand met een bamboestokje op de stof aangebracht. Soms echter wordt een mal gebruikt.
Als het verven klaar is moet de stof een dag drogen. Daarna wordt de modder eruit gespoeld.

De gebruikte kleuren hebben een symbolische waarde. Zo wordt bij de Dogon de kleur okergeel uitsluitend gebruikt door de jagers en zwart door degenen die het vee hoeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten