zondag 13 mei 2012

Hollandse bogolan

Gister de bogolan techniek uitgeprobeerd met Hollandse materialen. Of beter gezegd met materialen, die ik thuis heb of makkelijk kan halen.
Eerst heb ik een doekje geel gemaakt. Ik heb hiervoor kurkuma gebruikt. Wat poeder met water en toen het doekje erin. De eerste keer het doek kletsnat aan de lijn gehangen met knijpers. Zat alle gele kleur aan de onderkant en bij de knijpers. Daarna nog een keer geverfd met kurkuma en was het doekje zacht geel.
En toen op zoek naar klei. Nog even het idee gehad om modder uit de sloot te halen. Ik denk alleen dat dat met deze temperaturen toch wel snel gaat schimmelen. Dus dan maar natuurklei halen. Die kan je alleen als brood halen, dus we hebben gelijk een hele voorraad klei. De kinderen hebben er gelijk ook iets meegemaakt. Ik ging kijken hoe ik de klei dunner kon maken, zodat ik ermee kon verven. Een lekker vies klusje.


 Met een sateprikker heb ik met de klei figuren op het doekje getekend. En daarna de klei laten drogen.
Na het drogen de klei er af gewassen. Helaas was er toen nog maar weinig te zien van het motief. (snif) Alleen als ik de stof omhoog hield tegen het licht was er nog wat te zien. Uiteindelijk is het motief nog meer vervaagd dan als op de foto hiernaast. Je hebt dus echt donkere ijzerhoudende klei nodig.
Vandaag getekend met de klei op een donkerlapje stof. Ik wilde weten of dat wel zichtbaar zou zijn. Dit is het resultaat na het uitwassen van de klei, dus dat werkt een stuk beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten