dinsdag 15 mei 2012

Soninke Woman, Mauritania, Africa Art Print
Bij Mali was ik al snel gestuit op de bogolan techniek. Nu met aandacht voor Mauritanie was het lastiger zoeken. Ik dacht eerst aan kijken naar textieltechnieken aldaar. Maar bij het woord stof kwam alleen plaatjes met zandstormen tevoorschijn. Niet gek voor een land met zoveel woestijn, Ik vond gelukkig wel wat foto's over vrouwen die muren beschilderen maar vond daar verder weinig informatie over. Tot ik stuitte op Kiffa kralen.
Vlakbij het plaatsje Kiffa zijn een aantal familie die deze kralen maken met klei, gemalen glas en verf.






Glas van flessen en oude kralen wordt verpulverd. Dit glas  wordt vermengd met speeksel of arabische gom. Met dit mengsel wordt op een kraal met een metalen pin geschilderd.
De kraal wordt daarna gebakken zodat het glas smelt.
De kralen worden gedragen als amulet. De kleuren en vormen hebben allerlei betekenissen, die helaas niet meer gekend zijn. De techniek is er niet meer op de traditionele manier.

Hmm, zou ik deze techniek zelf kunnen toepassen. Kralen maken van klei, dat gaat wel lukken. Genoeg klei liggen na de bogolan techniek.
Glas en kralen verpulveren, dat moet ook wel lukken.
Waar zou ik arabische gom kunnen krijgen?
En moet het glas niet super heet worden gebakken?
Nou ja goed excuus om weer eens de vuurkorf aan te steken en dan de kralen in de vuurbestendige pot in het vuur stoppen.
Dat betekent dus arabisch gom zoeken> moet vast weer naar Hoorn :)
En kralen in alle kleuren zoeken>> misschien heeft mijn moeder nog oude kralen.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten